dc.contributor.advisor |
Matiazzi, Pedro |
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dc.contributor.author |
Miranda, Josimar Martos |
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dc.date.accessioned |
2023-01-23T19:01:08Z |
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dc.date.available |
2023-01-23T19:01:08Z |
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dc.date.issued |
2022-12 |
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dc.identifier.uri |
http://104.207.146.252:8080/xmlui/handle/123456789/481 |
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dc.description.resumo |
In Brazil, flexible pavements make up most of the road network, most ofwhich are at the end of their useful life. Due to this, the rehabilitation of these pavements is acurrent concern and where the selection of the pavement rehabilitation process is givenaccording to technical, economic and environmental aspects. Regarding the rehabilitation offlexible road pavements, the recycling method allows materials from degraded pavementlayers to be used again in the rehabilitation of this or other pavements. In this way, therecycling of flexible pavements is an economically viable and diplomatically correct option,due to the possibility of reusing the elements, allowing less extraction of natural resources,reducing costs and environmental im1
pacts. Therefore, this study aimed to analyze thetechnical advantages of recycling deteriorated asphalt material. To this end, some case studieson national highways will be analyzed, focusing on a stretch of the BR-163/364 in the municipality of Jangada - MT, which was awarded the first road work made with recycledasphalt in Brazil. Thus, through bibliographic research, it was possible to understand thejustification of the recycling technology adopted, as well as the diagnosis of the stretchsometime after the completion of the work. In this way, it can be concluded that the additionof 30% contents of milled material can cause savings of up to 35% in the binder contentadded in the mixture, increase in stiffness, elastic portion, modulus of resilience and tensilestrength when compared the reference mixture. |
En |
dc.subject |
Reaproveitamento |
en_US |
dc.subject |
Recapagem |
en_US |
dc.subject |
Rodovias |
en_US |
dc.title |
Aplicação de materiais asfálticos recapados de pavimentos flexíveis: estudo de caso |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
dc.description.abstract |
No Brasil, os pavimentos flexíveis integram a maior parte da rede rodoviária, aqual grande parte, se encontra no fim de sua vida útil. Devido a isso, a reabilitação dessespavimentos é uma preocupação atual e onde a seleção do processo de reabilitação dopavimento é dada em função de aspectos técnicos, econômicos e ambientais. No que tange àreabilitação dos pavimentos rodoviários flexíveis, o método da reciclagem permite que osmateriais oriundos de camadas degradadas do pavimento sejam utilizados novamente nareabilitação deste ou de outros pavimentos. Desta forma, a reciclagem de pavimentos flexíveisé uma opção economicamente viável e diplomaticamente correta, devido a viabilizar oreaproveitamento dos elementos, por possibilitar menor extração de recursos naturais,diminuindo os gastos e os impactos ambientais. Diante disso, este estudo visa analisar asvantagens técnicas da reciclagem do material asfáltico deteriorado. Para tal, foram analisadosalguns estudos de caso em rodovias nacionais, com foco em um trecho da BR-163/364 nomunicípio de Jangada – MT, que foi contemplado com a primeira obra rodoviária feita comasfalto reciclado do Brasil. Assim, através de pesquisa bibliográfica foi possível compreendera justificativa da tecnologia de reciclagem adotada, bem como o diagnóstico do trecho algumtempo após a conclusão da obra. Desta forma, pode-se concluir que a adição de teores de 30%de material fresado pode causar uma economia de até 35% na proporção de ligante adicionadona mistura, aumento de rigidez, parcela elástica, módulo de resiliência e resistência a traçãoquando comparado a mistura de referência. |
en_US |