dc.contributor.advisor |
Fortes, Tatiane Favarin Rech |
|
dc.contributor.author |
Casagrande, Eduardo Marcelo |
|
dc.date.accessioned |
2023-03-02T13:03:16Z |
|
dc.date.available |
2023-03-02T13:03:16Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://104.207.146.252:8080/xmlui/handle/123456789/530 |
|
dc.description.resumo |
Identity as a concept is hard to define, being usually related with the answer to the question
“Who are you?”. Identity is define dina social way, always in relation with other individuals or
groups, besides that, the identity is always affected by constant transformations or
metamorfoses. This project will look to relate the use of social media, especially Instagram,
with changes on ones identity. With this purpose a bibliographic survey and a field research
related to the theme were applied, firstly defining the concept of identity and how it transforms,
the effects of social media and other globalized media on the identity of its users and, finally,
how teenagers use these social media and their perceptions about this use. This research
attempted to deepen the comprehension of the psychological community on the effects of social
media use, especially the use of Instagram by teenagers aged 15 to 17 years old, observing how
their identity can be influenced by the use of this social media platform, using the perspective
of social psychology. With the use of a semi-structured interview, we tried to understand the
usage habits of the Instagram application and the participant’s perceptions of how their
identities are affected by the platform. We concluded that the social media platform promotes
the creation of online personas and interection habits and content comsumption, none the less,
we became to the conclusion that these changes aren’t related to the platform in itself, but to
the own modes of creation e representation of characters, as represented by the social
psychology theory on identity. |
En |
dc.subject |
Identidade |
en_US |
dc.subject |
Instagram |
en_US |
dc.subject |
Psicologia |
en_US |
dc.title |
A influência do Instagram na identidade de adolescentes |
en_US |
dc.type |
Working Paper |
en_US |
dc.description.abstract |
A identidade é um conceito de difícil definição, sendo geralmente relacionado com a resposta
da pergunta “Quem é você?”. A identidade é definida de maneira social sempre em relação a
outros indivíduos ou outros grupos, além disso a identidade também sofre constantes
transformações ou metamorfoses. Este estudo busca relacionar o uso de redes sociais, em
especial o Instagram, com mudanças na identidade. Para isto foram realizados um levantamento
bibliográfico e uma pesquisa de campo acerca do tema, primeiramente definindo o conceito de
identidade e como ela se transforma, os efeitos das redes sociais e outras mídias globalizantes
na identidade de seus usuários e, finalmente, como os adolescentes fazem uso destas redes
sociais e sua percepção sobre este uso. Este trabalho buscou aprofundar a compreensão da
comunidade psicológica acerca dos efeitos do uso das redes sociais, em especial do uso do
Instagram por adolescentes de 15 a 17 anos, observando como a sua identidade pode ser
influenciada pelo uso desta rede social, sob uma perspectiva da psicologia social. A partir da
aplicação de um questionário semiaberto, procuramos conhecer os hábitos de uso do aplicativo
Instagram e as percepções dos participantes sobre como suas identidades são afetadas pela rede
social. Concluímos que a plataforma promove a criação de personas online e hábitos de
interação e consumo de conteúdos, porém chegamos à conclusão de que estas mudanças não
estão relacionadas à plataforma em si, mas aos próprios modos de criação e representação de
personagens, como apresentados pela teoria da identidade em psicologia social. |
en_US |