dc.contributor.advisor |
Regauer, Cleoní Carmen |
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dc.contributor.author |
Grotta, Gabriela Leitzke |
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dc.date.accessioned |
2022-05-09T20:43:58Z |
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dc.date.available |
2022-05-09T20:43:58Z |
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dc.date.issued |
2021 |
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dc.identifier.uri |
http://104.207.146.252:8080/xmlui/handle/123456789/567 |
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dc.description.resumo |
This research aimed to identify concepts and characteristics of social responsibility related to the
role of the organizational psychologist in the recruitment and selection process in companies.
Social responsibility in Brazilian organizations is a new topic, which has been receiving various
definitions and understandings, so it is clear that it is important to promote scientific studies on the
subject and to reiterate that organizational psychologists are committed to selecting the candidate
who completes all the requirements to fill the vacancy offered by the companies and, at the same
time, emphasize the social responsibility that permeates the selection process. This study was
carried out through a literature review, through books and files available in electronic media, such
as scientific articles and documents related to the area of organizational psychology and
technologies aimed at the recruitment and selection process and corporate social responsibility.
The literature review of this research presented a brief history and conceptualization of
Organizational and Work Psychology (POT), the Corporate Social Responsibility (CSR) model
and its types, as well as a description of the functioning of the selection process, with its
recruitment and phases. selection. This study showed how the organizational psychologist can act
to contribute to the practice of social responsibility in companies that do not yet have this vision,
as it allows to increase attractiveness, quality of life at work, occupational health, inclusion and
diversity. |
en |
dc.subject |
Compromisso Social |
en_US |
dc.subject |
Estratégia Organizacional |
en_US |
dc.subject |
Psicologia Industrial |
en_US |
dc.title |
Contextualização da psicologia organizacional e do trabalho (POT): implicações do processo seletivo e suas responsabilidades sociais |
en_US |
dc.type |
Working Paper |
en_US |
dc.description.abstract |
A presente pesquisa tem como objetivo identificar conceitos e características da responsabilidade
social relacionada a atuação do psicólogo organizacional frente ao processo de recrutamento e
seleção nas empresas. A responsabilidade social nas organizações brasileiras é um tema novo, que
vem recebendo várias definições e entendimentos, por isso percebe-se a relevância de fomentar os
estudos científicos sobre o tema e de reiterar que os psicólogos organizacionais têm o compromisso
de selecionar o candidato que preencha todas as exigências para ocupar a vaga ofertada pelas
empresas, e ao mesmo tempo dar ênfase na responsabilidade social que permeia o processo
seletivo. Este estudo foi realizado por meio de uma revisão de literatura, por intermédio de livros
e arquivos disponíveis em meios eletrônicos, como artigos científicos e documentos relacionados
à área da psicologia organizacional e as tecnologias, voltadas para o processo de recrutamento e
seleção e responsabilidade social empresarial. A revisão de literatura desta pesquisa apresentou
um breve histórico e conceitualização da Psicologia Organizacional e do Trabalho (POT), o
modelo de Responsabilidade Social Empresarial (RSE) e seus tipos, além da descrição do
funcionamento do processo seletivo, com suas fases de recrutamento e seleção. Este estudo
evidenciou como o psicólogo organizacional pode atuar para contribuir na prática da
responsabilidade social em empresas que ainda não possuam essa visão, pois permite aumentar a
atratividade, qualidade de vida no trabalho, saúde ocupacional, inclusão e diversidade. |
en_US |