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Contribuição da Equoterapia para o desempenho funcional de crianças com autismo

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dc.contributor.advisor Fortes, Tatiane Favarin Rech
dc.contributor.author Passoni, Gabriela
dc.date.accessioned 2021-05-09T21:31:55Z
dc.date.available 2021-05-09T21:31:55Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://104.207.146.252:8080/xmlui/handle/123456789/574
dc.description.resumo The interest in hippotherapy occurred through the recognition that this therapy presents beneficial results for the improvement of body movements in humans. In this sense, when referring to the clientele of children affected by Autism, the objective is to demonstrate that this kinesiotherapeutic resource contributes significantly to the development of children with this disorder, also known as Autism Spectrum Disorder (ASD). The horse, an animal essential for the use and application of this method, needs to be chosen in a judicious way to meet the needs of the practitioner, which should be diagnosed by a team of professionals, including the psychologist, who will make up the multidisciplinary team that will accompany the sessions. In this sense, in order to contemplate the objectives, the methodology used corresponds to the Bibliographic Research, reviewing the literature presented, analyzing and exploring articles and journals that have already done participant research. In the analysis performed, the consulted bibliography denoted that this therapy obtains positive results for children with ASD, favoring improvement in its psychomotor aspects and in social bonds. This was thanks to the contributions of ANDE BRAZIL -National Equine Therapy Association (in English), de Cruz and Pottker (2017), Maciel and Filho (2009), Nakano (2019), Oliveira (2016), Silva &Peranzoni (2012), just to mention some theorists who are mentioned in the body of research work. It is believed that the results of the collected data will demonstrate the successes when applying the equoterapic methods, one of the core of this study. Consequently, we think it appropriate to highlight that autism, although there is no cure, there is treatment, in which we recognize hippotherapy with a very effective method. The autistic child needs to understand, with the addition of the help of professionals, that the bonds and affections cannot be restricted to a person, namely his mother, father, siblings or people with whom he lives daily. It is in the collective that one interacts and colives harmoniously (or at least should be so). In this scenario, the role of the psychologist through the contemplation of favorable results, especially to children with autism, is consistent with one of the functionalities of his performance in the social environment, conferring on Psychology, and reinforcing its importance of essential science in various social fields that permeate human relations. En
dc.subject Autismo en_US
dc.subject Equoterapia en_US
dc.subject Movimentos tridimensionais en_US
dc.title Contribuição da Equoterapia para o desempenho funcional de crianças com autismo en_US
dc.type Working Paper en_US
dc.description.abstract O interesse pela Equoterapia deu-se por meio do reconhecimento de que essa terapia apresenta resultados benéficos para a melhora de movimentos corporais em seres humanos. Nesse sentido, ao se portar para a clientela de crianças acometidas por autismo, objetiva-se demonstrar que este recurso cinesioterapêutico contribui significativamente para o desenvolvimento de crianças com este transtorno, também conhecido por Transtorno do Espectro Autismo (TEA). O cavalo, animal imprescindível para o uso e aplicação deste método, precisa ser escolhido de modo criterioso que vise atender às necessidades do praticante, o qual deverá ser diagnosticado por uma equipe de profissionais, incluindo o psicólogo, que comporá a equipe multidisciplinar que acompanhará as sessões. Nesse sentido, a fim de contemplar os objetivos, a metodologia utilizada corresponde à Pesquisa Bibliográfica, fazendo-se revisão da literatura apresentada, analisando e explorando artigos e periódicos que já fizeram pesquisa participante. Na análise realizada, a bibliografia consultada denotou que esta terapia obtém resultados positivos para crianças com TEA, favorecendo melhora nos seus aspectos psicomotores e em vínculos sociais. A criança autista precisa compreender, favorecido pela ajuda de profissionais, que os vínculos e afetos não podem se restringir a uma pessoa, qual seja sua mãe, pai, irmãos ou pessoas com quem convive diariamente. É no coletivo que se interage e se convive harmoniosamente (ou pelo menos deveria ser assim). Nesse cenário, o papel do psicólogo mediante a contemplação de resultados favoráveis, principalmente à criança com autismo, condiz com uma das funcionalidades de sua atuação no meio social, conferindo à Psicologia, e reforçando, sua importância de Ciência imprescindível em vários campos sociais que perpassam as relações humanas. en_US


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