dc.contributor.advisor |
Fortes, Tatiane Favarin Rech |
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dc.contributor.author |
Passoni, Gabriela |
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dc.date.accessioned |
2021-05-09T21:31:55Z |
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dc.date.available |
2021-05-09T21:31:55Z |
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dc.date.issued |
2020 |
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dc.identifier.uri |
http://104.207.146.252:8080/xmlui/handle/123456789/574 |
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dc.description.resumo |
The interest in hippotherapy occurred through the recognition that this therapy presents
beneficial results for the improvement of body movements in humans. In this sense, when
referring to the clientele of children affected by Autism, the objective is to demonstrate that this
kinesiotherapeutic resource contributes significantly to the development of children with this
disorder, also known as Autism Spectrum Disorder (ASD). The horse, an animal essential for
the use and application of this method, needs to be chosen in a judicious way to meet the needs
of the practitioner, which should be diagnosed by a team of professionals, including the
psychologist, who will make up the multidisciplinary team that will accompany the sessions.
In this sense, in order to contemplate the objectives, the methodology used corresponds to the
Bibliographic Research, reviewing the literature presented, analyzing and exploring articles and
journals that have already done participant research. In the analysis performed, the consulted
bibliography denoted that this therapy obtains positive results for children with ASD, favoring
improvement in its psychomotor aspects and in social bonds. This was thanks to the
contributions of ANDE BRAZIL -National Equine Therapy Association (in English), de Cruz
and Pottker (2017), Maciel and Filho (2009), Nakano (2019), Oliveira (2016), Silva
&Peranzoni (2012), just to mention some theorists who are mentioned in the body of research
work. It is believed that the results of the collected data will demonstrate the successes when
applying the equoterapic methods, one of the core of this study. Consequently, we think it
appropriate to highlight that autism, although there is no cure, there is treatment, in which we
recognize hippotherapy with a very effective method. The autistic child needs to understand,
with the addition of the help of professionals, that the bonds and affections cannot be restricted
to a person, namely his mother, father, siblings or people with whom he lives daily. It is in the
collective that one interacts and colives harmoniously (or at least should be so). In this scenario,
the role of the psychologist through the contemplation of favorable results, especially to
children with autism, is consistent with one of the functionalities of his performance in the
social environment, conferring on Psychology, and reinforcing its importance of essential
science in various social fields that permeate human relations. |
En |
dc.subject |
Autismo |
en_US |
dc.subject |
Equoterapia |
en_US |
dc.subject |
Movimentos tridimensionais |
en_US |
dc.title |
Contribuição da Equoterapia para o desempenho funcional de crianças com autismo |
en_US |
dc.type |
Working Paper |
en_US |
dc.description.abstract |
O interesse pela Equoterapia deu-se por meio do reconhecimento de que essa terapia apresenta
resultados benéficos para a melhora de movimentos corporais em seres humanos. Nesse sentido,
ao se portar para a clientela de crianças acometidas por autismo, objetiva-se demonstrar que
este recurso cinesioterapêutico contribui significativamente para o desenvolvimento de crianças
com este transtorno, também conhecido por Transtorno do Espectro Autismo (TEA). O cavalo,
animal imprescindível para o uso e aplicação deste método, precisa ser escolhido de modo
criterioso que vise atender às necessidades do praticante, o qual deverá ser diagnosticado por
uma equipe de profissionais, incluindo o psicólogo, que comporá a equipe multidisciplinar que
acompanhará as sessões. Nesse sentido, a fim de contemplar os objetivos, a metodologia
utilizada corresponde à Pesquisa Bibliográfica, fazendo-se revisão da literatura apresentada,
analisando e explorando artigos e periódicos que já fizeram pesquisa participante. Na análise
realizada, a bibliografia consultada denotou que esta terapia obtém resultados positivos para
crianças com TEA, favorecendo melhora nos seus aspectos psicomotores e em vínculos sociais.
A criança autista precisa compreender, favorecido pela ajuda de profissionais, que os vínculos
e afetos não podem se restringir a uma pessoa, qual seja sua mãe, pai, irmãos ou pessoas com
quem convive diariamente. É no coletivo que se interage e se convive harmoniosamente (ou
pelo menos deveria ser assim). Nesse cenário, o papel do psicólogo mediante a contemplação
de resultados favoráveis, principalmente à criança com autismo, condiz com uma das
funcionalidades de sua atuação no meio social, conferindo à Psicologia, e reforçando, sua
importância de Ciência imprescindível em vários campos sociais que perpassam as relações
humanas. |
en_US |