dc.contributor.advisor |
Dias, Vinicius Gonsales |
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dc.contributor.author |
Silva, Wesley dos Santos |
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dc.date.accessioned |
2023-01-23T18:31:31Z |
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dc.date.available |
2023-01-23T18:31:31Z |
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dc.date.issued |
2020 |
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dc.identifier.uri |
http://104.207.146.252:8080/xmlui/handle/123456789/474 |
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dc.description.resumo |
The accelerated occupation of large metropolises caused an
unplanned increase in impermeable areas, which tend to receive rainwater and throw it
directly into the drainage network, overloading this network and causing flooding in different
parts of the city. Until then, few effective measures have been taken by the government to
reduce this obstacle caused by waterproofing. Therefore, the research aims to analyze the
stability and fluency of the conventional bitumen coating using the aggregates of the DNIT
granulometric bands for flexible flooring with the removal of fine aggregates. For this
purpose, the present study carried out a permeable porous asphalt project on that subject,
which as a methodology was carried out an experimental study using the methods and
materials described in the DNER-ES 386/99 standards. It is hoped with this research that the
results aim to subsidize the improvements in the pavements where there is little permeability
and percussion of the water and that can reduce the impacts caused by the rain peaks. This
research produced and analyzed the permeable asphalt lining where stability and voids were
assessed using the Marshall test, using asphalt binder with polymer. Where the permeable
coating showed void values and stability lower than those established by the standard. |
En |
dc.subject |
Asfalto permeável |
en_US |
dc.subject |
Camada porosa de atrito |
en_US |
dc.subject |
Ensaio Marshall |
en_US |
dc.title |
Estudo de revestimento asfáltico permeável |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
dc.description.abstract |
A ocupação acelerada das grandes metrópoles provocou um aumento
não planejado das áreas impermeáveis, que tendem a receber as águas pluviais e lançá-las
diretamente na rede de drenagem, sobrecarregando essa rede e provocando alagamentos em
diversos pontos da cidade. Até então, poucas medidas efetivas foram tomadas pelo poder
público para diminuir esse obstáculo provocado pela impermeabilização. Sendo assim, a
pesquisa objetiva-se em analisar a estabilidade e a fluência do revestimento de betume
convencional utilizando os agregados das faixas granulométricas do DNIT para pavimento
flexível com a retirada dos agregados miúdos. Para tanto, o presente estudo realizou um
projeto de asfalto poroso permeável do referido tema, que como metodologia foi realizado um
estudo experimental utilizando os métodos e materiais descritos nas normas DNER-ES
386/99. Conclui-se com esta pesquisa que os resultados visam subsidiar as melhorias nos
pavimentos onde se encontram pouca permeabilidade e percussão das águas e que possa
reduzir os impactos provocados pelos picos de chuvas. Esta pesquisa produziu e analisou o
revestimento asfáltico permeável onde a estabilidade e o vazios foram avaliadas por meio do
ensaio de Marshall, com a utilização de ligante asfáltico com polimero. Onde o revestimento
permeável apresentou valores de vazios e estabilidade inferiores aos estabelecidos pela
norma. |
en_US |